fredag 19 juli 2013

Allt om vikt och preventivmedel, min historia

Går man up i vikt av hormoner? Går man upp i vikt av P-ring?
Går man ner i vikt av kopparspiral?

Tja.. Såhär var det i alla fall för mig:


När jag gick i slutet av nian tränade jag 5-6 gånger i veckan, mycket judo som tränar varenda liten muskel du kan tänka dig (och inte visste att du hade fören dagen efter). Jag sprang mycket och så lite idrottslektioner på det:) Så jag var stark, bra kondition och nöjd med min kropp. Jag vägde ca 64 Kg sommaren 2010 vilket är den ideala vikten till mina 171 cm. Att jag hade mycket muskler gjorde ju inte saken sämre;) Jag var helt enkelt smal och stark. Jag kunde kolla mig naken i spegeln och helt ärligt tänka "Fy tusan vilken snygg kropp jag har!".  

Men, så började jag ett tufft gymnasium, jag gick natur och är rätt ambitiös av mig. Så när jag behövde prioritera mellan skola, vänner, pojkvän och träning kom inte alltid träningen först. Att jag dessutom förlorade motivationen för judo utan att riktigt märka det gjorde att jag förlorade muskelmassa. Hela ettan 2010-2011 var jag inte riktigt lika stark men jag var fortfarande nöjd med min kropp:)

I tvåan blev skolan mycket värre, jag hade svårt för kemi och pluggade dag och natt för att ens hänga med på lektionerna. Det var här jag skaffade preventivmedel. P-ring blev det eftersom en kompis hade det och var nöjd. En av biverkningarna som jag fick var att jag blev hungrig, i princip hela tiden. Så jag åt, mer än jag brukade och tränade mindre. Gissa vad som hände med min kropp? Jag började gå upp i vikt. Först satte det sig på brösten och lite runt ansiktet. Jag märkte det men i och med att jag kände mig så säker i min kropp gjorde det inte så mycket men något kilo hit eller dit. Dessutom fick jag ju större bröst^__^Jag tror inte att jag kopplade ihop vikten och p-ringarna i och med att min kropp började förändras lite redan innan.

Efter ett tag började jag känna mig missnöjd med min kropp, jag hade här gått upp nästan 15 Kg, så jag försökte gå ner i vikt. Jodå, det gick men jag var så otroligt hungrig hela tiden så det gick långsamt, långsamt.

En dag i skulle jag sätta på mig mina favoritjeans som inte blivit använda på ett tag eftersom de inte är så tjocka. De var för små. Jag sprang och hämtade ett annat par jeans som också är "vår-sommar-höst" - jeans. Också för små. Det var först här som jag började koppla ihop hur mycket jag åt med p-ringarna. Jag vaknade, åt en portion havregrynsgröt med banan och mjölk. En timme senare var jag vrålhungrig. Och jag som knappt kunnat äta på morgonen tidigare!

Sakta men säkert så började jag lägga ihop 1 + 1. Så jag gick till ungdomsmottagningen och bokade tid för att sätta in en kopparspiral. Redan efter en månad började jag märka skillnad. Jag var inte konstant hungrig. Såhär två och en halv månad efter bytet börjar jag känna igen mig själv. I förrgår åt jag sen lunch vid ca 15. När det var kvällsmat/middagssdags ca 18:30 var jag upptagen så jag bestämde mig för att äta senare. Det var inte förrän nästa dag som jag kom på att det blev aldrig något senare. Jag råkade helt enkelt skippa middagen. Det här känner jag så väl igen mig i från innan p-ringar. Jag blev helt enkelt väldigt sällan hungrig.

Under de här två månaderna har jag - trots att jag inte varit särskilt strikt märkt en stor skillnad. Jag tänker inte lägga upp några bilder på min kropp, det känner jag mig inte bekväm med. Kanske någon annan dag. Men ni kan ju själva tänka er hur stor skillnad 15 Kg gör.

Som avslut vill jag säga att jag gick inte upp i vikt av P-ring, jag gick upp i vikt för att jag var hungrig och därmed åt fler kalorier än jag gjorde av med. Och jag gick inte ned i vikt av kopparspiral, jag har gått ner i vikt för jag åt mindre och därmed gjort av med fler kalorier än jag fått i mig. Jag har alltså inte blivit sjuk av någon av dem. Jag gick indirekt upp i vikt av P-ring och ner i vikt av kopparspiral. Men lita inte på att få de biverkningarna, alla reagerar olika!

Lycka till i preventivmedelsdjungeln!

(Jag har ingen utbildning inom ämnet, det här är bara vad jag upplevt)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar