lördag 30 mars 2013

Att bli av med godissug

I början av veckan köptes det påskmust, påskgodis och diverse andra onyttigheter. Godiset är upplagt i skålar som stod redo åt påskkärringarna. Familjemedlemmar har smakat godiset och utbrustit: "Åå, de här chokladpåskäggen som är så goda! Ska du inte ha?" Det har funnits påskmust på middagsbordet både på skärtorsdagen och långfredagen. Men jag har inte smakat!

För ett halvår sedan hade jag definitivt gjort det men nu har det inte ens varit svårt att säga nej. Så det är egentligen inte att jag har stått emot som jag vill skryta om, utan det faktum att jag inte känner godissug längre!

Så, hur gjorde jag?
Jag åt socker nästan varje dag så när jag bad om hjälp så var det ursprungligen för att må bättre och inte hamna i riskzonen för någon sjukdom. Att det sedan har hjälpt mig på vägen mot ett lättare och starkare liv har ju inte skadat;) I alla fall, jag bad om hjälp vilket jag tror var bra för mig. Idén var att det skulle vara som ett godislöfte eftersom det alltid fungerade för mig när jag var yngre, många av mina vänner fuskade men jag gjorde aldrig det, någonsin. Det var ju ett löfte och jag ville inte få pengar som jag hade ljugit mig till!

Så vi grundade planen på ett godislöfte-aktigt system. Om jag inte åt godis, popcorn, chips eller dy.l. förutom i en liten mängd på lördagar så skulle jag få en överraskning. Ingenting stort, det var inte det som var grejen utan det var överraskningen. För om jag åt godis så skulle jag aldrig någonsin få veta vad överraskningen var. Nyfikenheten fick mig att låta bli, systemet fungerade jättebra!

Endel säger att man ska totalt sluta med socker och att efter 21 dagar ska suget vara borta. Men jag tror att det är svårt för många att bara sluta sådär, det verkar så avlägset att aldrig mer äta godis, även en månad kan kännas länge och det kan resultera till att man skjuter på det och att det inte blir av. Men att vara utan godis till på lördag däremot? Det känns inte lika svårt.

Ett annat tips som jag har är att man kan ju unna sig annat, shopping om man har den budgeten, en slappardag där man lämnar allt plugg i skolan/allt arbete på jobbet och bara chillar, eller om man vill unna sig mat och inte är orolig att man ska börja använda mat som belöningar omedvetet så kan man göra som jag gjorde häromndagen. Sedan jag började gå ner i vikt har jag i princip bara ätit mörkt, osötat bröd. Men nu över påsk köpte jag mitt gamla favoritbröd. Grekiskt lantbröd. Det är underbart gott men tyvärr vitt. Så när alla ndra har ätit godis har jag mumsat på en macka. Jag brukar inte känna ett behov av att byta ut onyttigeter mot andra lite nyttigare onyttigheter men nu under påsk ville jag också ha något speciellt:)


Nu ska vi bege oss till farmor där det, eftersom det är lördag och påskafton kanske blir lite påskmust och kanske lite popcorn i kväll:)

Glad påsk på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar