tisdag 17 juli 2012

Hur jag lärde mig äta frukost (och varför)

(Frukostskolan del 1)

Det viktigaste målet på dagen? Ja, det kan man ju diskutera. Vad som händer i kroppen när man äter/inte äter frukost tar jag i ett annat inlägg men alla vet att ibland behövs frukost. Att tillexempel hoppa frukost för att ca 2 h senare sätta sig och skriva ett femtimmarsprov kan jag ju bara berätta att det är en dålig idé (Jepp, råkade bli så för några år sedan. Gick verkligen inte att få ner något).

Men iallafall. Har du hittat hit antar jag att du vill lära dig att äta frukost. Såhär gjorde jag:

• Bestäm dig att något ska ner. Blir det sedan en kopp thé och en tugga på en banan är det okej. Men att sätta sig ner vid köksbordet och verkligen försöka gör mycket!

• Ät frukost sist! Sminka/raka dig, duscha, packa väskan, välj kläder gör allt klart så hinner man vakna lite

• ... Men släpper inte illamåendet/vad det nu gör det svårt att få ner frukost rekommenderar jag att äta först då det blir minst stressigt...

• Testa lättare alternativ. En 0,5% fetthalts-yoghurt är lättare för mig än en med högre fetthalt

• Gör något annat undertiden (tidning tillexempel) så blir det inte lika jobbigt

• Gör frukost även om du inte tror att det går ner. Försök ta en tugga men går det inte kan man alltid plasta in mackan eller vad det nu är och ta med.

• Gör frukost kvällen innan. Kanske är det att du inte har tid som är problemet

Ja, det är nog de tipsen jag har att ge. Men det viktigaste är att försöka. Länge brukade jag bara känna efter, komma fram till att det inte skulle gå och sedan struntade i det... Men ofta går det om man försöker. Och en femtedels macka är bättre än inget!

Lycka till:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar